Jak si vybrat webhosting
20.2.2011 -
Kategorie: Rady a tipy
autor: Michal Kumžák,
přečteno: 668x
Při vybírání správného webhostingu je nejdříve potřeba dát si dohromady co vlastně od webhostingu chcete a potřebujete. Je důležité uvědomit si k čemu tuto službu budete potřebovat a z toho i plynoucí nároky na vybíranou službu. V následujících několika bodech se Vám pokusím ukázat na jaké části byste se měli soustředit a jakou váhu jim přidávat.
Jaký web chcete na webhostingu provozovat?
Bude to Váš soukromý nebo firemní web? Bude to fórum s velkou návštevností, nebo web poskytující velká data ke stažení? Na začátku je tedy potřeba si dát dohromady co od webhostingu budete potřebovat. Zde je seznam informací, které byste si měl dát dohromady:
- Vyžadujete/nevyžadujete co nejvyšší dostupnost a v případě výpadku co nejrychlejší řešení?
- Jsou webové stránky statické nebo dynamické? Pakliže jsou dynamické, v jakém skriptovacím jazyce jsou napsáné?
- Vyžadují stránky podporu databáze?
- Jak velký prostor na disku webové stránky, databáze a emaily zaberou?
- Jakou předpokládáte návštěvnost?
- Jsou data zálohována?
- Potřebujete technickou podporu?
1. Dostupnost
U firemních webů, eshopů, či portálů na kterých závisí fungování společnosti a je tedy potřeba, aby nedocházelo k výpadkům, je nutné při výberu na toto myslet. Spousta poskytavetlů Vám slibuje dostupnost na 99,8%, což je asi 7,5 hodiny výpadku za 1 rok. Tuto skutečnost je potřeba si uvědomit a v případě, že skutečne potřebujete maximální dostupnost, je nutné si vybrat takový webhosting, který nabízí skutečné redundantní řešení. To by v případě výpadku jakékoli části webhostingové architektury mělo automaticky spustit náhradní řešení a mělo by tak výpadku buď úplně zabránit nebo ho eliminovat na co možná nejkratší dobu. Je však nutné říci, že takovéto řešení není levné a samozřejmě se odráží i v ceně webhostingu.
2. Skriptovací jazyk
V dnešní době již téměř všechny webové stránky vyžadují podporu skritovacího jazyka. Je tedy potřeba vědět jestli budete tuto podporu potřebovat a jaký skriptovací jazyk to bude. Pokud Vám stránky vytváří firma, informujte se u ní. Pokud chcete použít jeden z mnoha volně dostupných redakčních systémů, tuto informaci naleznete na stránkách tohoto systému.
Jedním s nejrozšířenějších takových jazyků je PHP, který podporují všichni poskytovatelé. Tento jazyk má taky jako jeden z mála možnost nastavení různých omezení. Asi tři nejdůležitější jsou:
- memory limit - velikost paměti běhu skriptu
- execution time - maximální doba běhu skriptu
- safe mode - aktivace tohoto módu přináší poměrné velké omezení a některé redakční systémy vyžadují jeho deaktivaci
Při výberu tedy dbejte na nastavení těchto parametrů a ověřte si jaké nastavení Vaše webové stránky vyžaduí.
3. Podpora databáze
To, zda budete potřebovat databázi se opět dovíte od společnosti, která Vám webové stránky vytváří, nebo v případě použití volně dostupného redakčního systému, opět najdete na stránkách tohoto systému. Při výběru si také dejte pozor na maxilmální velikost databáze, počet a zda nemá nějaká omezení, například počet dotazů za časové období.
4. Diskový prostor
Dnes je velikost diskového prostoru jeden z největších taháků poskytovatelů. V podstatě za pár korun Vám nabízí gigibajty prostoru, někteří dokonce neomezený prostor. Takovéto velikosti diskového prostoru využije jen málo zákazníků. Sami si teda zjistěte kolik prostoru Vaše webové stránky mohou zabírat a zda se tato velikost bude časem zvyšovat. Tento prostor, ale můžete využít pro uložení svých emailů, pokud využijete možnosti ukládání emailů na serveru (IMAP). Zde ale pozor, někteří poskytovatelé velikost diskového prostoru rozdělují mezi webové stránky, databázi a emaily a to rozdělení není možné změnit.
5. Návštěvnost
Předpokládaná návštěvnost a následně i odhad velikosti přenesených dat jsou další podstatně kritéria pro výber vhodného webhostingu. Někteří poskytovatelé mají u svých programů nastaveno omezení na počet procesů a velikost přenesených dat, ostatní uvádějí že je neomezený. Zvykněte si, že něco jako neomezený neexistuje. Pokud totiž Vaše webová prezentace zabere polovinu výkonu serveru a Váš program tomu nebude odpovídat, zřejmě Vás v brzké době poskytovatel bude kontaktovat a bude s Vámi tuto situaci vyřešit. Podobně to je i s přenosem dat, pokud přesáhnete určitou rozumnou míru opět Vás bude poskytovatel kontaktovat. Proto je leckdy lepší mit hranice nastavené předem a vybrat si podle nich.
6. Zálohování
Zálohování je jedna ze základních bezpečnostních věcí co by webhosting měl mít. Zálohovat byste si ale měli i sami a neměli byste spoléhat jen Vašeho poskytovatele, už se vymstilo hodně lidem.
7. Technická podpora (TP)
Technická podpora může mít několik forem, telefonickou, emailovou, a podobně. TP byste si však neměl plést s podporou webové aplikace, kterou by Vám měl dělat nasmlouvaný subjekt. Od technické podpory byste měl očekávat, že Vám pomůže nebo poradí s nastavením a případně vyřeší Váš problém související s webhostingem, ne s chybou ve Vašem webu! TP byste také měl kontaktovat až po té co si projdete FAQ, či forum, jestli Váš problém již neřešil někdo před Vámi.
Ohledně pracovní doby TP vládne u poskytovatelů celkem rozdílný názor, cca polovina je pro nonstop a ta druhá je pro TP v pracovní dobu. Já osobně se přikláním k té druhé skupině. V tuto chvíli by někdo mohl namítnout, kdo se stará například o víkendu o běh serverů, když poskytovatel nemá nonstop TP? Odpovď je celkem jednoduchá, všichni poskytovatelé mají nonstop monitoring běžících služeb a v případě výpadku toto řeší.
Závěr
Pokud jste se v článku dostal až sem, dá se řici, že nyní máte alespoň minimální představu o tom jak si vybrat správný webhostingový program z nepřeberného množství dnes nabízených programů. V případě, že jste se rozhodl vybrat jeden z programů, doporučuji si ještě projít internet a zjistit si reference na daného poskytovatele.